Touratech Suspension
Touratech Suspension is een High End schokdemper- en veren lijn van het gelijknamige Touratech. Touratech is voor de Toermotorrijder, offroadrijder en motorreiziger van alle accessoires die het bedrijf produceert en levert voor hoofdzakelijk tour- en allroadmotoren. Touratech weet als geen ander wat een motorrijder verlangt van zijn motor en heeft voor elk gebruik en budget een passende schokbreker of veer in zijn assortiment speciaal ontwikkeld voor de toer- en reismotorrijder voor zowel op de weg als offroad.
Touratech vervaningsveren
Touratech Suspension heeft verschillende veren in haar assortiment: Lineair, progressief en verlagingsveren. Omdat een veer altijd afgestemd dient te worden op het gewicht, maar zeker ook het gebruik van de rijder kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen voor advies en levering van de juiste Touratech veer voor uw schokdemper die wij met alle liefde ook voor u op de schokdemper en in de motor monteren.
Level 1 schokdempers
De Touratech Suspension level 1 schokdemper is het “instapmodel” van de Touratech Suspension range. Toch zet Touratech hiermee een behoorlijk onderscheidende schokdemper op de markt: standaard uitgaande demping instelbaar, standaard gemaakt van de hoogste kwaliteit en het lichte aluminium, goede lagering voor optimale bewegingsvrijheid van de schokdemper zelf én natuurlijk voorzien van scheidingszuiger tussen olie en stikstof voor de meest stabiele vorm van demping.
Level 2 schokdempers
De Touratech Suspension level 2 schokdemper is dezelfde als de Level 1, maar voegt een hydraulische Preload adjuster toe. Hiermee kan gemakkelijk de veervoorspanning gewijzigd worden. Wanneer u bij JJ Suspension een schokdemper koopt, veren wij deze standaard en bij de prijs inbegrepen af passend bij uw gewicht en gebruik. Wanneer u echter vaak wisselt tussen rijden mèt en zonder bagage of regelmatig een passagier mee neemt, dan dient u de veervoorspanning te wijzigen om zo de motor met het extra gewicht weer in de neutrale positie te krijgen zodat de rij-eigenschappen zoveel mogelijk behouden blijven ten opzichte van alleen rijden.
Extreme Shokdempers
De Touratech Suspension Extreme Schokdemper is zoals de naam al zegt bedoelt voor extremer gebruik. De schokdemper is voorzien van apart stikstofreservoir met daarop de mogelijkheid ingaande demping in te stellen. Ten opzichte van de level 2 schokbreker krijgt u daarmee nog stabielere demping. Bij de instelbaarheid van de ingaande demping wordt onderscheid gemaakt tussen highspeed demping en lowspeed demping. Highspeed demping moet gezien worden als de mate waarin hobbels en kuilen gedempt worden en lowspeed de mate waarop de schokdemper de bewegingen van het gasgeven en remmen dempt. Uiteraard is de demper ook voorzien van instelbare uitgaande demping en een hydraulische preload adjuster.
Behalve het seperate stikstofreservoir, de toevoeging van de instelbare ingaande demping op high- en lowspeed, is de extreme schokdemper ook voorzien van een zogenoemd PDS systeem. PDS dat staat voor Progressive Damping System, biedt een extra zuiger in de demper welke in werking treedt zodra de mate van gevraagde ingaande demping zo hoog wordt, dat de demper het eigenlijk niet meer aan kan en door zou slaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan herhaaldelijk veel hobbels, diepe kuilen, scherpe opstakels of springen met de motor. De extra zuiger bouwt dan ineens veel extra demping op waardoor doorslaan, en dus schade aan de schokdemper of de motor voorkomen kan worden.
Extreme DDA schokbrekers
Voor motorfietsen voorzien van elektronisch gestuurde demping, het bekendste voorbeeld zijn de BMW ESA systemen, heeft Touratech Suspension een lijn elektronische gestuurde schokdempers. Behalve dat de schokdempers werken op het BMW ESA Systeem en daarmee versteld via de motor, kan op de extreme schokdempers nog buiten de standaard instellingen de high- en lowspeed demping gewijzigd worden. Daarnaast zijn óók de Touratech Extreme DDA dempers voorzien van het bovengenoemde PDS Systeem.
Voor BMW GS of GSA motorfietsen zonder ESA heeft Touratech Suspension de mogelijkheid een elektronisch gedempt systeem toe te voegen aan de motorfiets die middels aparte knoppen op het stuur instelbaar zijn.
Closed cardridges
Bij offroad gebruik kan de gewone voorvork te kort schieten. Touratech Suspension heeft daarvoor speciaal closed cardridges ontwikkeld. Daarbij is het dempend gedeelte gesloten van de voorvork en voorzien van stikstof. Hiermee wordt ongekende stabiliteit in de demping bereikt en door de grote zuiger met bijbehorende setting zeer precieze en goede demping in de vork gegenereerd.